Akademia Marketingu

Jesteśmy praktykami marketingu i dzielimy się z Tobą swoją wiedzą.
15
lut

Sztuczna inteligencja to najlepsze rozwiązanie dla przedsiębiorstw?

Utrata miejsc pracy przez miliony ludzi, a z drugiej strony wielomiliardowe oszczędności przedsiębiorstw. Tak właśnie będzie wyglądać najbliższa przyszłość światowego biznesu. Czy to prawda? Tę i inne wątpliwości rozwiewa pierwszy w Polsce raport poświęcony analizie zjawiska artificial intelligence w kontekście gospodarki pt. „Sztuczna inteligencja w biznesie”.

Przez długie lata do zadań administracyjnych wykorzystywano zastępy ludzi, setki dokumentów i miliony roboczogodzin. Wraz z rozwojem techniki w wieku XX zaczęto stosować komputery, które przyśpieszyły pracę księgowych. W zaledwie kilkadziesiąt lat udało nam się zaprojektować programy, które samodzielnie potrafią wyciągnąć wnioski z dużej ilości danych po wprowadzeniu odpowiedniej formuły. Dziś zarówno małe, jak i największe korporacje starają się wdrożyć zautomatyzowane narzędzia do zarządzania m.in. finansami, rekrutacją czy marketingiem. Firmy, które nie boja się wyzwań odważnie rozglądają się za narzędziami wykorzystującymi sztuczną inteligencję. Dlaczego? W samych Stanach Zjednoczonych systemy artificial intelligence (AI) mają przynieść 60 mld oszczędności w latach 2016-2020.

Kto i jak wykorzystuje sztuczną inteligencję?

Nowe technologie i rozwiązania są coraz chętniej wdrażane przez świat biznesu. – Możliwość gromadzenia i analizowania danych oraz wyciągania z nich wniosków to dziś dla firm jedna z największych szans na uzyskanie przewagi konkurencyjnej – mówi Krzysztof Jonak, dyrektor Intel na rynek CEE. Według Michała Palińskiego, analityka z DELab Uniwersytetu Warszawskiego największą korzyścią, jaką niesie ze sobą sztuczna inteligencja są oszczędności: – Automatyzacja i robotyzacja dzięki AI obniża koszty pracy i podnosi produktywność.
Ze sztucznej inteligencji korzystają obecnie największe światowe firmy takie jak Google, Facebook, Microsoft, Bosch oraz serwisy udostępniające filmy na życzenie, typu Netflix. Marką, która wykorzystuje technologię maszynowego uczenia się jest również sklep Zalando. Firma chce wykorzystać możliwości sztucznej inteligencji tj. rozpoznawanie obrazów. Być może w przyszłości każdy będzie mógł zrobić zdjęcie dowolnej osobie na ulicy, wysłać je do aplikacji, która rozpozna ubrania i dodatki, a następnie umożliwi ich zamówienie w Zalando.

Co sztuczna inteligencja może zrobić za człowieka?

To, co potrafią inteligentne komputery może w niedalekiej przyszłości drastycznie wpłynąć na prowadzenie biznesu. Według pierwszego polskiego raportu „Sztuczna inteligencja w biznesie” przygotowanego przez portal Marketinglink.pl, maszyny oprócz porządkowania ogromnych zbiorów danych i wyciągania wniosków, technologia ta potrafi również: rekomendować produkty i usługi (to narzędzie może osiągnąć nawet 88% skuteczność), targetować reklamy, zautomatyzować obsługę klienta, a nawet monitorować ceny konkurencji, by samemu oferować lepsze. Już dziś w Krakowie powstaje projekt inteligentnego osobistego asystenta dla właścicieli przedsiębiorstw, który na podstawie zbieranych danych z m.in. kalendarza i telefonu komórkowego, ma przypominać o niezapłaconych rachunkach czy telefonach do wykonania. Nazywa się Edward, a jego rodzicami są pracownicy firmy 2040.io.

Czy ta technologia wpłynie na zatrudnienie?

Raport nie byłby jednak kompletny, gdyby o sztucznej inteligencji mówić tylko w superlatywach. Liczne filmy i seriale pokazują czarne scenariusze wykorzystania robotów i techniki w życiu człowieka. Według raportu World Economic Forum do 2020 roku z powodu wdrożenia w przedsiębiorstwach rozwiązań wykorzystujących AI, pracę w różnych sektorach i branżach może stracić nawet 5 mln osób na całym świecie. – Obserwując gwałtowne tempo rozwoju technologii i kryzysy polityczne, należy się spodziewać, że to raczej my, jako społeczeństwa, będziemy się dostosowywać do rozwoju technologii, a nie odwrotnie – mówi w raporcie Michał Paliński, analityk DELab Uniwersytetu Warszawskiego, jeden z ekspertów zaproszonych do raportu. Jednak według Urszuli Borek, która pracuje jako Data Scienitis, komputery nie zastąpią ludzi, ale będą wspierały ich pracę. – Maszyny mają co prawda nad nami przewagę pod względem mocy obliczeniowej, jednak nikt jeszcze nie wpadł na to, jak nauczyć je kreatywności – twierdzi Bobek.

Sztuczna inteligencja – o tym się mówi

W odpowiedzi na zamiany zachodzące w biznesie powstał pierwszy raport „Sztuczna inteligencja w biznesie” opracowany przez portal Marketinglink.pl. – Pokazujemy, w jaki sposób współczesne algorytmy sztucznej inteligencji wpływają na biznes oraz komunikację. Ten wpływ jest gigantyczny i zwiększa się z każdym miesiącem. Warto więc mieć świadomość, w jaki sposób można „zaprząc” do skutecznej pracy maszyny i algorytmy sztucznej inteligencji, by zaczęły też rozwijać Twoją firmę – mówi Grzegorz Miłkowski, właściciel i wydawca portali marketinglink.pl i socialpress.pl oraz dyrektor zarządzający ContentHouse.

Raport można pobrać pod linkiem: https://marketinglink.pl/sztuczna-inteligencja-w-biznesie-zobacz-raport-i-sprawdz-jakie-problemy-twojej-firmy-moze-rozwiazac-ai/
sztuczna-inteligencja-w-biznesie-cover-1024x684

Podaj dalejShare on FacebookTweet about this on TwitterShare on LinkedIn