Akademia Marketingu

Jesteśmy praktykami marketingu i dzielimy się z Tobą swoją wiedzą.
16
Kwi

Polityka redakcyjna w strategii content marketingowej

59% marketerów, którzy wzięli udział w badaniu Content Marketing Institute z 2020 roku, nie dokumentuje swojej strategii contentowej. Tymczasem solidna dokumentacja pomaga zespołowi skupić się na celach i priorytetach, łatwo określać, w jakie typy contentu warto inwestować oraz gdzie przenosić siły, jeśli efekty nie są zadowalające. I właśnie jednym z elementów dokumentacji, które pozwalają uzyskać takie informacje, jest polityka redakcyjna.

Czym jest polityka redakcyjna?

To podstawa konieczna do stworzenia bloga, portalu czy serwisu branded contentowego. Opisuje, na określony czas, ścieżki tematycznego rozwoju bloga, zasady publikacji treści, podejmowane tematy i zagadnienia, których się unika. Określa strukturę kategorii, podkategorii i tagów. Zbiera informacje o grupach docelowych, stworzonych personach, tone of voice marki, pożądanym lokowaniu produktów/usług itd.

Najprościej mówiąc – to dokument, który porządkuje wszystkie elementy strategii, układa je w spójną całość i wskazuje zależności między nimi. Pomaga też w codziennej pracy – jest podstawą do rozstrzygania redakcyjnych wątpliwości. I to właśnie czyni ją konieczną w pracy nad blogiem czy portalem.

Skąd się wzięła?

Polityka redakcyjna ma dużo wspólnego z klasyczną normą wydawniczą. Norma w branży „książkowej” jest dokumentem, którym posługują się wydawnictwa, przekazując wytyczne redakcyjne redaktorom i korektorom. Określają w nim zasady zapisu niektórych form językowych, zasady cytowania. Wprowadzają wskazówki co do formatowania treści. I odsyłają do słowników oraz innych źródeł, którymi redaktorzy mogą posłużyć się w razie wątpliwości.

A skoro redaktorów i content managerów łączy praca z tekstem, będą łączyły ich także narzędzia. Polityka redakcyjna jest jednym z nich – także w wersji dla marketera będzie zawierała wskazówki językowe. Z tą różnicą, że uzupełnione o zasady formułowania tytułów i śródtytułów, leadów czy reguły doboru materiału ilustrującego.

Polityka redakcyjna łączy się także z dobrymi dziennikarskimi praktykami. W przypadku regularnie wydawanych czasopism i portali, które ogłaszają nabór tekstów, jest oficjalnie publikowana. Jasno określa, jakie tematy mogą zostać przyjęte przez redakcję, a jakie są odrzucane. Jeśli prowadzisz własnego bloga, udostępnij politykę współpracownikom, a nie publicznie. Wykorzystujcie ją jednak w takim samym celu co duże redakcje – do określenia, które z wymyślonych przez Was tematów nadają się do publikacji, a które nie.

Czemu służy polityka redakcyjna?

Wiesz już, że polityka redakcyjna pomaga uporządkować strategię content marketingową. Co jeszcze dzięki niej osiągasz?

  • Trzymasz się wytyczonego celu. W polityce redakcyjnej określasz cele prowadzenia serwisu oraz oczekiwane efekty. Wyznaczasz kategorie i tematy. Jeśli tworząc kolejne treści, sięgasz do zasad określonych w polityce, nie odbiegniesz od pierwotnych założeń i nie wprowadzisz na bloga czegoś, co do niego nie pasuje.
  • Skutecznie planujesz pracę zespołu. W polityce redakcyjnej możesz określić flow pracy zespołowej. Jeśli wskażesz w nim, kto zajmuje się tekstem na jakim etapie (i w jakim czasie), zapewnisz swoim działaniom płynność.
  • Szybciej i trafniej dobierasz nowe tematy. Jeśli w dokumencie zawrzesz informację o tym, jakie słowa kluczowe ważne są dla Twojego biznesu, a jakich zdecydowanie nie należy używać, łatwo określisz, o czym trzeba pisać.
  • Jasno ustalasz najważniejsze treści, które należy okresowo rozwijać. W polityce redakcyjnej możesz wskazać też tzw. cornerstone content, najważniejsze materiały w całym blogu/portalu.
  • Masz gotową podstawę do briefowania dziennikarzy czy copywriterów. Dokument polityki redakcyjnej powinien być tak stworzony, by mówił o blogu/portalu za Ciebie. Dzięki temu z łatwością wprowadzisz w projekt nowe osoby, które nie pracowały przy nim od początku.
  • Możesz sprawdzić, czy przyjęte założenia przyniosły zadowalające efekty. Jeśli wprowadzisz do polityki redakcyjnej mierniki sukcesu, możesz po kilku miesiącach sprawdzić, czy działania przybliżają Cię do niego.

Chcesz dowiedzieć się, co dokładnie zawiera polityka redakcyjna dla bloga/portalu oraz jak wykorzystać ją do podnoszenia efektywności swojej strategii? Zapisz się na webinar Polityka redakcyjna w content marketingu. Zaczynamy 28 kwietnia o 10.00. Webinar poprowadzą Sylwia Paszyna, Content Specialist w ContentHouse oraz Michał Grzebyk, PR & Content Marketing Manager w ContentHouse.

 

Podaj dalejShare on FacebookTweet about this on TwitterShare on LinkedIn