Automatyzacja w sklepie internetowym. Jak sprzedawać więcej, szybciej i wygodniej?
Założyłeś własny sklep internetowy? A może rynek e-commerce nie ma dla Ciebie tajemnic i sprzedaż w sieci prowadzisz już od dłuższego czasu? Niezależnie od wielkości Twojego biznesu na każdym kroku będziesz potrzebować skutecznych narzędzi, które ułatwią Ci obsługę e-sklepu, wyręczając Cię w wielu codziennych czynnościach. Jakich? O tym przeczytasz w poniższym artykule. Porozmawiajmy o automatyzacji!
Na czym polega automatyzacja w sklepie internetowym?
Automatyzacją nazywamy optymalizację różnych procesów w sklepie internetowym. Dzięki nowoczesnym funkcjom oprogramowania e-commerce czynności, które do tej pory wykonywałeś ręcznie możesz zastąpić procesami automatycznymi, wykonywanymi przez specjalnie przygotowane programy. Jeśli dopiero zamierzasz otworzyć własny biznes online koniecznie zwróć uwagę na możliwości automatyzacji, które oferuje wybrane przez Ciebie rozwiązanie lub dostawca oprogramowania. Być może na początku prowadzenia sklepu będą wydawać Ci się one nieistotne, lecz z biegiem czasu i wzrostem liczby zamówień – okażą się wręcz niezbędne.
„Z perspektywy właściciela e-sklepu często ogromne znaczenie mają drobne czynności, które musimy wykonywać codziennie – to właśnie tutaj automatyzacja szczególnie się przydaje”. – mówi Maciej Cebertowicz, manager ds. sprzedaży i rozwoju produktu w platformie sklepów internetowych Sky-Shop.pl.
Korzyści płynących z automatyzacji procesów jest naprawdę sporo. Co zyskasz, wprowadzając je do swojego sklepu?
- Wyobraź sobie, że codziennie obsługując spływające zamówienia musisz za każdym razem sprawdzać statusy płatności, ręcznie wystawiać odpowiednie dokumenty sprzedaży czy uzupełniać dane klientów do wysyłki. Przy kilku zamówieniach jest to możliwe, jednak przy kilkunastu lub kilkudziesięciu staje się to sporym wyzwaniem. Czas, który zyskasz możesz przeznaczyć na inne czynności – np. działania marketingowe czy dopracowanie oferty produktów.
- Pieniądze. Dzięki zautomatyzowaniu procesów możesz rozwijać swój sklep bez potrzeby zatrudniania kolejnych pracowników, co niesie za sobą dużą oszczędność.
- Większą wydajność. Specjalnie przygotowane programy są w stanie przetworzyć większą ilość informacji w krótkim czasie.
- Większą niezawodność. Automatyzacja pozwala uniknąć wielu pomyłek, a zatem zmniejszyć koszty związane z czynnikiem ludzkim.
- Zadowolenie klientów. Wszystkie te działania przekładają się na jedną z najważniejszych korzyści płynących z automatyzacji, czyli zadowolenie klientów w sklepie, którzy zostają obsłużeni szybko, sprawnie i bez pomyłek.
Jak zautomatyzować swój sklep internetowy?
Pewnie zastanawiasz się, w jakich obszarach możesz zastosować procesy automatyczne. Praktycznie każda dziedzina związana z prowadzeniem sklepu internetowego może podlegać automatyzacji w większym bądź mniejszym zakresie. Przyjrzyjmy się teraz bliżej przykładom konkretnych funkcji automatyzujących w e-commerce.
Automatyzacja wysyłki zamówień (procesów logistycznych)
Obsługa zamówień to jeden z najważniejszych i najbardziej oczywistych obowiązków właściciela sklepu internetowego (lub jego pracowników), z którym trzeba mierzyć się już od samego początku. Wśród funkcji automatyzujących procesy logistyczne znajdziemy mnóstwo rozwiązań pozwalających na szybką i skuteczną obsługę spływających zamówień i wysyłkę paczek. Zwróć szczególną uwagę na:
- selekcję zamówień nowych, oczekujących na płatność, zrealizowanych,
- możliwość automatycznej zmiany statusów zamówień,
- automatyczne generowanie etykiet kurierskich do zamówień,
- automatyczną wysyłkę numerów listów przewozowych do klientów,
- masowe nadawanie paczek,
- możliwość zamawiania kurierów wprost z panelu administracyjnego sklepu.
Jeśli prowadzisz sklep w modelu dropshipping niezbędna okaże się integracja z hurtownią za pomocą specjalnie przygotowanego modułu. Dzięki niemu, za pośrednictwem pliku produktowego z hurtowni, możesz w łatwy i szybki sposób automatycznie pobrać produkty wprost do swojego sklepu. Ale nie tylko! Integracja z hurtownią umożliwia także m.in.:
- pobieranie zdjęć, opisów, nazw, cen i innych parametrów produktowych,
- automatyczną aktualizację bazy produktowej,
- powiadamianie o nowych produktach w hurtowni,
- ustalanie form dostawy dla produktów z odrębnych hurtowni, ‘
- podłączenie kilku hurtowni do jednego sklepu,
- wiązanie (przypisywanie) kategorii pomiędzy sklepem a hurtownią.
Takie rozwiązanie pozwala w wygodny sposób zarządzać setkami, a nawet tysiącami produktów w sklepie!
Automatyzacja płatności dla klientów
Polacy coraz częściej przekonują się do płatności online. Już od jakiegoś czasu możemy zauważyć, że szybkie przelewy królują pośród najchętniej wybieranych sposobów finalizacji transakcji w sklepach. Oczywiście wciąż mamy wielu zwolenników płatności za pobraniem, transakcji dokonywanych bezpośrednio przy użyciu karty płatniczej oraz tradycyjnych przelewów – takie formy płatności również należy uwzględnić.
W przypadku płatności automatycznych (tzw. Pay by Link), jak i półautomatycznych (e-przelew) sprzedawca natychmiast otrzyma potwierdzenie wpłaty dokonanej przez klienta. To z kolei zdecydowanie przyspiesza proces wysyłki zamówienia, zarazem oszczędzając czas potrzebny na sprawdzenie statusu płatności.
Pamiętajmy również o konieczności zabezpieczenia swojej witryny certyfikatem SSL, który jest odpowiedzialny za szyfrowanie danych, które klienci zostawiają w sklepie.
Automatyzacja księgowości
Wprowadzenie procesów automatycznych w zakresie księgowości pozwala odciążyć właściciela z wielu żmudnych i często czasochłonnych czynności, a przy okazji uniknąć pomyłek. Jeśli dopiero startujesz ze sprzedażą w sieci powinieneś szukać podstawowych funkcji przyspieszających codzienną pracę, takich jak np.:
- automatyczne bądź półautomatyczne wystawianie dokumentów sprzedaży oraz ich wysyłka na adres e-mail klienta,
- możliwość korygowania faktur,
- drukowanie paragonów,
- prowadzenie masowych działań na dokumentach.
W przypadku prowadzenia sprzedaży na szeroką skalę świetnie sprawdzą się zaawansowane programy magazynowo-księgowe, które w łatwy sposób połączysz ze swoim sklepem.
Automatyzacja procesów w sklepie internetowym w połączeniu z Allegro
Prowadzisz sprzedaż na najpopularniejszym portalu aukcyjnym w Polsce? A może działasz również w innych kanałach? Jeśli tak – z pewnością docenisz funkcje, które pozwolą Ci zarządzać całą sprzedażą z jednego miejsca, bez konieczności logowania się do poszczególnych serwisów.
Po zintegrowaniu sklepu internetowego z Allegro możesz działać dwukierunkowo – zarówno pobierać zamówienia z portalu wprost do sklepu, jak i wystawiać aukcje za pośrednictwem panelu administracyjnego. Dzięki temu praca staje się niezwykle komfortowa i wydajna. Nie musisz martwić się również o stan magazynowy produktów – ten jest na bieżąco aktualizowany, w związku z czym możesz w pełni kontrolować aktualny stan trwających aukcji.
Jakie funkcje okażą się równie przydatne?
- Oznaczanie wpłat i zamówień pochodzących z Allegro (w tym programu Allegro SMART!),
- automatyczne zamykanie aukcji (np. w przypadku niskiego stanu magazynowego) oraz ich wznawianie, kiedy stan zostanie przywrócony,
- masowe zarządzanie ofertą (np. zmiana cen lub ilości wielu produktów jednocześnie),
- masowe wystawianie podobnych aukcji
- pobieranie aukcji, które zostaną dodane jako produkty w sklepie internetowym,
- automatyczne powiadomienia o zmianie statusu zamówienia.
Podsumowanie
Nowoczesne funkcje automatyzujące sprzedaż wychodzą naprzeciw potrzebom właścicieli e-sklepów. Dzięki nim zarządzanie nawet szeroką ofertą produktów nie sprawi Ci problemu, a zaoszczędzony czas i pieniądze przeznaczysz na dalszy rozwój swojego biznesu.
Autor: Aleksandra Batko-Strojek, Specjalista ds. marketingu i PR w Sky-Shop.pl
Jeśli chcesz dowiedzieć się jeszcze więcej o automatyzacji w sklepie internetowym zobacz nagranie webinaru Akademia Marketingu: Automatyzacja w sklepie internetowym. Jak sprzedawać więcej, szybciej i wygodniej?, w którym wystąpiła Aleksandra.